Fördelaktiga egenskaper i jobbet. Det är var detta inlägg kommer att handla om. Det är knappast första gången jag skriver om telemarketing här och det lär heller inte vara den sista.
Som de flesta av er säkert vet så arbetar jag just med telemarketing. Detta har jag gjort, vid sidan av bloggen, under snart 10 år. ”Varför?” undrade någon. Jag skulle vilja påstå att man kan ställa den frågan till alla som jobbar överhuvudtaget. Jag arbetar med telemarketing för att jag behöver jobba och för att jag är bra på det. Jag vågar tro att detta gäller för de allra flesta som jobbar.
Hur som helst. Idag ska jag alltså rikta in mig lite på kvalitet i allmänhet och kvalitativt arbete med telemarketing i synnerhet. Efter snart ett decennium av samtal vill jag tro att jag vet vad jag snackar om på området. Ni som upplever att ni kan mer om telemarketing får gärna påpeka om ni tycker att jag är ute och cyklar. Detta kanske låter ironiskt, men jag är faktiskt allvarlig. Skriv gärna i kommentarsfältet era åsikter om telemarketing och om det jag skriver.
Med det sagt:
En av de viktigaste egenskaperna man kan ha när man arbetar med telemarketing är att lyssna. Det är en oerhört spännande övervägning tycker jag och jag ska förklara varför. Alla människor har erfarenhet av att få samtal från försäljare. De ringer för att presentera en möjlighet för mig att köpa något. En prenumeration, en vara eller en tjänst, ofta. Det är det som telemarketing handlar om i grund och botten.
Så, utmaningen ligger i att både presentera erbjudandet på ett adekvat och komprimerat sätt – samtidigt som man låter personen man talar med säga sitt. Telemarketing får aldrig vara att jag som säljare ringer och inte låter personen säga något på 30 sekunder. Det kommer aldrig leda till framgång för någon inblandad.
Mitt tips är således: Lyssna på personen du talar med. Ta in vad hen säger och – viktigast av precis allt – se till att snabbt ta reda på vilka behov personen har. Om du säljer vitvaror och personen deklarerar att hen precis köpt en ny kyl och frys: Försök inte sälja detta utan gå på något annat.
En annan central egenskap inom telemarketing är att ha tålamod. Detta skulle jag säga kanske är viktigast av precis allt. Vad säger ni som likt jag själv har lång erfarenhet av telemarketing? Hur gott tålamod har ni och vad skulle ni säga till någon som nyss börjat jobba i branschen?
Skriv, skriv och skriv!